Echografie

Wat is echografie:

Echografie is een beeldvormende techniek wat binnen de fysiotherapie toegepast kan worden om de fysiotherapeutische diagnostiek uit te breiden.

Naast het diagnostisch proces van de fysiotherapeut kan het gewenst zijn een echo te maken waarin we onze diagnostiek kunnen verbeteren en ook jouw vermoedens omtrent een lichamelijke klacht kunnen bevestigen of weerleggen. Zo zijn veel van de pathologie├źn uit de dagelijkse fysiotherapiepraktijk zichtbaar te maken met echografie zoals letsel van pezen, spieren, slijmbeurzen en gewrichtsbanden . Een echografie kan regelmatig het behandelplan veranderen en/of optimaliseren doordat zaken aan het licht komen die anders onopgemerkt zouden blijven. Naast de diagnostische doeleinden is echografie ook in te zetten om bijvoorbeeld de voortgang van het behandeltraject te evalueren.

Wat doen wij:

Voordat de fysiotherapeut een echo overweegt, zal hij/zij eerst een anamnese (vraaggesprek) afnemen en een lichamelijk onderzoek doen. Wanneer nodig kan daarna een echografie gemaakt worden.

Tijdens de echografie wordt de huid lokaal ingesmeerd met gel waarna de transducer op de huid geplaatst wordt. De gel zorgt ervoor dat de geluidsgolven een beeld kunnen vormen. De therapeut kan zo de verschillende structuren in beeld brengen en een conclusie trekken. Het onderzoek is niet pijnlijk en ook niet schadelijk. Ook maakt het geen hoorbaar geluid.

Klachten:

De therapeut zal bepalen of een echografie van toegevoegde waarde is. Het kan uitkomst bieden wanneer er twijfel is of er weefselschade is en in welke mate. Dit kan het geval zijn bij chronische en acute klachten. Voorbeelden hiervan zijn:

• Spierletsel
  • Peesletsel (degeneratie, ontsteking of verkalking)
  • Slijmbeursontsteking
  • Scheuring/verrekking van banden (ligamenten)

Met wie kunt u contact opnemen?